субота, 6 лютого 2016 р.

Урок 4. Тема. Дикорослі та культурні рослини 
Мета: ознайомити учнів із видами культурних рослин і зі значенням культурних 
рослин для людини; формувати інтерес до культурних рослин; учити групувати зо-
браження дикорослих і культурних рослин, пояснюючи сутність групування; наводити 
приклади кожної групи; розвивати навички логічного мислення і мовлення учнів; 
виховувати дружелюбність, толерантність. 
Хід уроку 
I . Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II . Повідомлення теми і мети уроку
•• Гра «Яка картинка зайва і чому?»
Картинки: папороть, машина, півень, сонце, сосна, яблуня.
Відповіді дітей:
— Машина — усе решта природа.
— Сонце — усе решта жива природа.
— Півень — усе решта рослини.
— Папороть — усе решта дерева.
— Чим сосна відрізняється від яблуні?
Відповіді дітей:
— Сосна — хвойне дерево, а яблуня — листяне.
— У сосни шишки, а у яблуні — яблука.
— Сосна росте в лісі, а яблуня — в саду.
— На уроці ви дізнаєтеся, чим ще можуть відрізнятися рослини.
III . Вивчення нового матеріалу
1 Виконання завдань
1) Згрупувати предмети: жива і нежива природа.
Предмети: камінь, сонце, річка, місяць, дерево, заєць, бузок, айстра, метелик, муха, гриб,людина.
Висновок. Рослини належать до живої природи.
2) Згрупувати рослини: дерева, кущі та трави.
Рослини: береза, ялина, бузок, калина, айстра, мати-й-мачуха.
Висновок. Рослини розподіляються за групами: дерева, кущі й трави.
— Чим різняться між собою кущі, дерева і трави?
2 Пояснення вчителя
— Чим схожі й чим відрізняються ялина та яблуня? (Спільне — це дерева. Відмінності — ялина росте в лісі, яблуня — в саду, за нею доглядає людина. Обидва дерева дають користь людям.)
— Чим схожі й чим різняться аґрус і ялівець? (Спільне — це кущі. Відмінність — аґрус росте в саду, за ним доглядає людина. Ялівець росте в лісі.)
— Чим схожі мати-й-мачуха і помідор? (Спільне — це трав'янисті рослини. Відмінності — помідори ростуть у городі, за ними доглядає людина, збирає урожай. Мати-й-мачуха росте всюди.)
— На які групи можна розподілити всі рослини? (Перша група — це рослини, які вирощує людина. Їх називають культурними рослинами. Друга група — це рослини, які ніхто не саджає. Вони ростуть самі по собі, їх можна побачити скрізь: і в лісі, і на лузі, і біля водойми. Ці рослини називають дикорослими.)
На дошці — малюнки двох груп рослин: дикорослих і культурних.
— На які дві групи розподілені всі рослини? (На культурні й дикорослі)
— Що таке культурні рослини? (Це рослини, які посадила, виростила людина. Вона доглядає за ними, збирає урожай.)
— Що таке дикорослі рослини? (Це рослини, які ростуть у природі самостійно, «дико»; люди їх не вирощують.)
— Чи куштували ви плоди яблуні-«дички»?
Діти розглядають плоди дикої яблуні та плоди яблуні, посадженої людиною (культурної рослини), роблять висновок, що плоди дикої яблуні маленькі й кислі, а садові яблука — великі та солодкі.Діти розглядають малюнки про вирощування культурних рослин.
Висновок. Люди виводять сорти культурних рослин. Це нелегка праця, що потребує певних знань і вмінь.
— Навіщо люди вирощують культурні рослини?
— Які культурні рослини вам відомі?
• • Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1 Робота над загадками
Відгадавши загадку, учні зазначають, до якої групи належить рослина — до культурних або дикорослих рослин.
• Зубів не має, а кусає. (Кропива)
• Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
• Дівка в коморі,
А коса надворі. (Морква)
• На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
• Тут всі ростуть, як кажуть, душа в душу:
Малина, абрикоси, виноград,
Горіхи, сливи, яблуні та груші...
А все це разом зветься просто... (сад).
• Яскраві пелюстки,
І запах пречудовий.
І хочеться усім
Побачити їх знову. (Троянди)
• Я дерево-красень,
А звати мене... (ясен).
• В чистім полі він росте:
На високих ніжках,
В зелених панчішках,
Квіточки блакитні,
Мов оченьки привітні. (Льон)
• Червоненький я на вроду,
В кухню прийшов із городу.
Подивлюся, де тут горщик,
Бо стрибнути хочу в борщик. (Буряк)
• І печуть мене, і варять,
І їдять мене, і хвалять, бо я добра. (Картопля)
• Стиглий колос на ланах,
Всі комбайни — на жнивах.
Вони ходять з краю в край
І збирають... (урожай).
2 Тест «Так чи ні?»
Чи культурні ці рослини:
Помідор, гарбуз, малина,
Морква, жито, огірки,
Мак, кульбаба, буряки?
(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурними, і дикорослими.)
Чи культурні ці рослини:
Кабачки, кавун і дині,
Абрикос і полуниці,
Подорожник і пшениця?
(Подорожник помилково потрапив до переліку культурних рослин.)
V . Підсумок уроку
— На які дві групи розподілені всі рослини?
— Що таке культурні рослини?
— Для чого людина їх вирощує ?
— Що таке дикорослі рослини?
Презентація "Якими бувають рослини"
Урок 1. Рослини, їх будова.Вивчення будови рослин 
Мета: ознайомити дітей із будовою рослин; з'ясувати значущість кожної частини рос-
лини; виховувати дбайливе ставлення до природи. 
Хід уроку 
I . Організаційний момент 
•• Вправа «Погода» 
— Яка зараз пора року? 
— Який місяць? 
— Яке число? 
— Тепло чи холодно надворі? 
— Який стан неба? 
— Яка температура повітря? 
— Чи були сьогодні протягом дня опади? 
II . Повідомленн я тем и і мет и урок у 
•• Робота над загадками 
На дошці — малюнки-відгадки. 
• У сукні зеленій стою цілий рік: 
Сонечко світить, чи падає сніг. 
Голок багато в ґадзівстві тримаю, 
Тільки не шию і не вишиваю. (Ялинка) 
• Батько тисячу синів має, 
Кожному шапочку справляє. (Дуб) 
— За якими ознаками ви дізналися, що це дуб? 
— Які у нього плоди? 
— Хто живиться його плодами? 
• І красива, і пахуча 
Квітка ця, на жаль, колюча. (Троянда) 
• Намистиночки малі 
Стебло тягнуть до землі. (Конвалія) 
• Я тримаю у долоні 
Намистиночки червоні. 
Ягідка ця кислувата, 
На кущі їх так багато! (Порічка) 
• Лист різний із оксамита, 
Соком ягідка налита. 
А для хворої дитини 
Кращі ліки — чай з... (малини). 
• На кущах росте низенько 
Оця ягідка кисленька. 
Рвеш, так не подряпай ручки, 
Бо на тих кущах колючки. (Аґрус) 
— Назвіть усі ці предмети одним словом. (Рослини) 
— Сьогодні на уроці ми говоритимемо про рослини, зокрема про 
їх будову. 
III . Вивчення нового матеріалу 
1. Бесіда про рослини 
— Рослини — це жива чи нежива природа? 
— Доведіть, що це жива природа. (Вони дихають, ростуть, роз-
множуються, живляться, помирають.) 
— Що потрібне рослині для життя? (Світло, тепло, вода, ґрунт, 
вітер) 
— Що дає світло і тепло? (Сонце) 
— Сонце — це жива або нежива природа? 
— Навіщо рослині світло і тепло? 
— Звідки рослини беруть воду? (З ґрунту) 
— Отже, рослини пов'язані з ґрунтовою вологою. 
— Для чого рослинам потрібен вітер? 
— Вода і вітер — це жива або нежива природа? 
Висновок. Жива природа пов'язана з неживою. 
2. Практична робота. Вивчення будови рослин 
1) Робота з малюнками яблуні, чорної смородини, помідора. 
— Розгляньте малюнок яблуні. 
— Які частини яблуні зображено? (Яблуко, листя, квіти, корінь, 
стовбур) 
— Які кущі зображені? (Чорна смородина) 
— Назвіть частини цієї рослини. (Ягоди, листя, квіти, корені, 
стебла) 
— Назвіть частини помідора. (Помідор, листя, квіти, стебло, 
корінь) 
— Як назвати одним словом яблуко, ягоди смородини, помідор? 
(Це плоди) 
— Де утворюються плоди? (Плоди утворюються на місці кві-
ток.) 
Учитель розрізає яблуко, помідор, ягоду смородини. 
— Що міститься всередині кожного плоду? (Усередині завжди 
є насіння.) 
— Що є спільного в усіх рослин? (У усіх рослин є корінь, стебло, 
листя, квітки, плоди і насіння.) 
Висновок. Усі рослини мають однакову будову: 
• корінь; 
• стовбур; 
• лист; 
• квітка; 
• плід. 
2) Робота в парах. 
На кожну парту до уроків розкладають розрізану на частини рослину. 
Це можуть бути загальновідомі невисокі трав'янисті рослини. 
— Розгляньте окремі частини рослини. Назвіть їх одне одному. 
— Покажіть корінь, стебло, листя, квітку. (Діти беруть до рук 
кожну частину рослини і показують учителеві.) 
— Складіть їх у такій послідовності, щоб утворилася ціла рос-
лина. 
3) Розповідь про значення кожної частини рослини. 
— Навіщо рослині коріння? 
РОЗПОВІДЬ ДІДУСЯ КОРЕНЯ 
Я сьогодні завітав до вас, щоб ви, діти, почули розповідь дідуся-
кореня. У ґрунті міститься велика кількість коріння. Коріння дерев 
живуть довго — від 50 до 500 років, кущів — від 10 до 20 років, 
а трав — від 1 року до 20. 
Коріння ростуть упродовж усього життя рослини. Вони руха-
ються між частками ґрунту у пошуках води і мінеральних солей. 
Своїм коренем я закріплюю рослину в ґрунті, міцно утримую її. 
Чим більше рослина, тим більше корінь. 
Коренем я дістаю з різних куточків ґрунти воду для рослини 
з розчиненими в ній мінеральними солями, які відправляю по 
стволу до гілок і листя. 
— Складемо ланцюжок, що демонструє взаємозв'язок усіх ча-
стин рослини. 
• Для чого потрібне стебло? (Тримає листя і квітку.) 
• Для чого потрібне листя? (Ловить сонячне проміння, листям 
рослина дихає.) 
• Для чого потрібна квітка? (У ній утворюються насіння і плоди.) 
— Як ви вважаєте, чи зможе рослина жити без якої-небудь ча-
стини? 108  Усі уроки природознавства. 1 клас 
Висновок. Усі частини рослини важливі та взаємопов'язані. Це 
єдиний організм. 
• • Фізкультхвилинка 
IV. узагальненн я й систематизаці я знан ь та вмін ь учні в 
1 Гра «Третій зайвий» 
— Що «зайве»? 

(Гілка ялини) 
2 Робота за малюнками 
— Які рослини тут намальовані? (Помідор, морква) 
— Намалюйте частини рослин, яких бракує. 
— Які частини рослин ви домальовували? 
— Назвіть намальовані частини помідора. Скільки їх? 
— Розкажіть, що ви знаєте про ці рослини. 
3 Робота над загадками 
• Цвіте синьо, лист зелений, 
Квітник прикрашає, 
Хоч мороз усе побив — 
його не займає. (Барвінок) 
• Стоїть, колихається, 
Головою величається, 
А торкнеш — кусається. (Будяк) 
• Зубів не має, а кусає. (Кропива) 
• Влітку в шубі, узимку — у шапці. (Дерево) 
• На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю 
впав. (Каштан) 
• Ноги на полі, середина на дворі, голова на столі. (Корінь, стебло, 
насіння) 
• Довгий зелений, добрий солоний, 
Добрий і сирий, хто він такий? (Огірок) 
• І печуть мене, і варять мене, 
І їдять, і хвалять, бо я добра. (Картопля) 
• Сидить баба на грядках, 
Вся закутана в хустках. (Капуста) 
• Дівка в коморі, а коса надворі. (Морква) 
• Сидить Марушка в семи кожушках, 
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля) 
• Що то за голова, що лише зуби й борода? (Голова часнику) 
• Без рук, без ніг, а вилізе на пліт. (Гарбуз) 
• Били мене, били, на шматочки порвали, 
У воді мочили, по траві валяли. 
Одну половину з кашею поїли, 
Другу половину — на плечі наділи. (Коноплі) 
• Заглядає у віконечко 
Зрощене з зерняток сонечко. (Соняшник) 
• Росту при дорозі, всім допомагаю. 
Лікую тих, хто опіки має. (Подорожник) 
• Сам червоний, сахаристий, 
Жупан зелений, оксамитний.(Кавун) 
• Червона, солодка, запашна, 
Росте низько, до землі близько. (Полуниця.) 
• Мене любить кожна юшка, називаюся, (петрушка). 
• Є рослина в нас така, що від неї кінь скака. (Овес) 
— Листя яких рослин людина використовує в їжу? 
V. Підсумок уроку 
— Що нового ви дізналися на уроці? 
— Що є спільного у будові рослин? 
— Де утворюються плоди? 
— Для чого рослині корінь, стебло, листя?
Урок 2. Дерева, кущі, трав'янисті рослини 
Мета: ознайомити учнів із різноманітним світом рослин; учити порівнювати дерева, 
кущі, трав'янисті рослини; розвивати мовленнєві вміння, мислення; виховувати до-
питливість, інтерес до вивчення рідної природи. 
Хід уроку 
I . Організаційний момент 
•• Вправа «Погода» 
— Яка зараз пора року? 
— Який місяць? 
— Яке число? 
— Тепло чи холодно надворі? 
— Який стан неба? 
— Яка температура повітря? 
— Чи були сьогодні протягом дня опади? 
II . Повідомлення теми і мети уроку 
— Відгадайте загадки. 
• У золотому решеті чорних хатинок повно. (Соняшник) 
• Навесні веселить, улітку холодить, 
Восени харчує, зимою зігріває. (Дерево) 
• Не розбивши горщика, не з'їси каші. (Горіх) 
• Повна діжка жита, п'ятачком накрита. (Мак) 
— Що об'єднує слова-відгадки? (Це все рослини) 
— Сьогодні ми вчитимемося розрізняти рослини за ознаками 
груп: дерева, кущі та трави. 
III . Вивчення нового матеріалу 
•• Робота за малюнками 
— Розгляньте малюнки. Уявіть себе на борту вертольота. Які 
рослини ви бачите з вертольота? (Горобину, березу, яблуню, грушу) 
— Як одним словом назвати ці рослини? (Дерева) 
— Дерева високі, тому ви побачили їх із вертольота. Для того 
щоб побачити рослини, які нижче ростом, доведеться спуститися на 
землю. Що ви побачите в саду? (Використовуючи малюнки, учні 
розповідають, що в саду ростуть малина, смородина, аґрус, куль-
баба, подорожник) 
— Смородина, аґрус, малина — це кущі. 
— Порівняйте, чим відрізняються в природі дерева і кущі? (Зав-
вишки, за формою) 
— Чи може дерево бути нижче ніж кущі? (Так, може.) 
— Наведіть приклад. 
— Порівняйте стебла дерев і кущів. (У дерев один дерев'янистий 
стовбур, гілки дерева починаються на деякій відстані від землі 
й утворюють крону. У кущів відсутній спільний ствол, але в них 
є декілька дерев'янистих стебел із гілками, що починаються від-
разу від землі.) 
— Назвіть трав'янисті рослини, що ростуть у саду. 
— Чи може трав'яниста рослина бути вища ніж дерево? Наве-
діть приклади. 
— Порівняйте різні трав'янисті рослини. Які рослини належать 
до групи «трави»? (У трав'янистих рослин один або декілька 
недерев'янистих, тобто зелених стебел. Ми знаємо багато рослин 
із зеленими стеблами.) 
На дошці — схема. 
Рослини 
Дерева  Кущі  Трави 
— Прошу вас пам'ятати про те, що всі рослини — дерева, кущі, 
трави, квіти — це живі істоти. 
•• Фізкультхвилинка 
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 
1 Гра «Ботанічне доміно» 
Учні з карток мають побудувати правильний ланцюжок. 

2 Виконання завдань 
1) Розподіліть рослини за групами. 
а) Мак, тюльпан, волошка, бузок, шипшина, смородина, осика, 
тополя, ялина. 
б) 
Дуб 
Ромашка 
Осика 
Береза 
Сосна 
Конюшина 
Горобина 
Ліщина 
Барбарис 
Дерева 
Трав'янисті рослини 
Кущі 
— За якими ознаками рослини були розподілені за групами? 
2) Який малюнок «зайвий»? 
— Поясніть чому.

 (Зайве — дерево, оскільки решта зображених 
предметів належать до групи «тварини», а дерево — це рослина.) 
3 Робота за таблицю «Будова рослин» 
— Покажіть корінь у дерева, куща, трав'янистої рослини. 
— Знайдіть і покажіть їх інші частини. 
— Чому кожна рослина має однакові частини? 
4 Гра «Знайди кленове листя» 

V. Підсумок уроку
— Що нового ви дізналися на уроці? 
— Які групи рослин ви знаєте? 
— Назвіть рослини нашого краю. 
— чи потрібні дерева людям? 
— Які види дерев ви знаєте? 
— У чому полягає головна відмінність будови дерева від будови 
інших рослин?
Урок 3. Листяні та хвойні рослини 
Мета: розширювати уявлення учнів про різноманіття рослин; учити порівнювати 
листяні та хвойні рослини, розрізняти рослини за виглядом, за листям; розвивати 
спостережливість, увагу, мислення, уміння працювати у групах, парах; виховувати 
дбайливе ставлення до природи. 
Хід уроку 
I . Організаційний момент 
•• Вправа «Погода» 
— Яка зараз пора року? 
— Який місяць? 
— Яке число? 
— Тепло чи холодно надворі? 
— Який стан неба? 
— Яка температура повітря? 
— чи були сьогодні протягом дня опади? 
II . Повідомлення теми і мети уроку 
•• Робота над загадками 
• Улітку одягається, а взимку одягу цурається. (Дерево з листям) 
• Узимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий. (Ліс) 
• Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Листяні дерева) 
• Узимку спить, а влітку шумить. (Дерево) 
• Чималеньким виростає, 
Міць з роками набирає. 
Може жити сотні літ, 
Має величезний рід. (Дуб) 
• В неї гарні, пишні віти, 
І колючок не злічити... 
Не байдужа до прикрас, 
На свята спішить до нас. (Ялина) 
На дошці — слова: ліс, дерева, дуб, ялина. 
— Як взаємопов'язані ці слова? 
— Сьогодні ми поговоримо про різноманіття рослин, дізнаємося, як їх класифікують. 
III . Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з поняттям «хвойні та листяні дерева» 
— Погляньте уважно на таблицю «Рослини. Дерева». Усі дерева 
можна розподілити на дві групи: хвойні та листяні. Листяні дерева 
на гілочках мають плоскі зелені листочки, великі, як долонька 
у людини (наприклад, дуб, береза, тополя, акація, яблуня та ін.). 
Листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає 
нове молоде листя. Хвойні дерева замість листочків мають зелені 
голочки (наприклад, ялина, сосна, кипарис). На зиму ці дерева не 
скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість 
одних голок відразу виростають нові, а нам здається, що вони зав-
жди зелені. 
На дошці — слова листяні, хвойні. 
— Порівняйте листяну пластинку і хвою. 
— Чим вони різняться? Які хвойні дерева вам відомі? 

2 Ознайомлення з хвойними деревами 
Ялинку ми спочатку 
Від сосни не відрізняли: 
Раз стирчать голочки — 
Значить, це ялиночки. 
А коли на гілочку ялини 
Ми трохи краще подивилися, 
Виявилося, що вона 
Не така, як сосна. 

— Ялинковий ліс називається ялинником. У дерева гостра верхівка, донизу крона розширюється. Любить вологу. Хвоїнки колючі, одиночні. Крона густа, дає сильну тінь. Живе ялина 300-500 років. Із деревини ялини виготовляють папір, штучний шовк. 
• • Загадка 
Сніг її не налякає, 
І на спеку не зважає. 
Зеленіє навіть взимку, 
Має з голочок хустинку. (Сосна) 
— Сосновий ліс називається бором. Сосна любить світло. Хвоїнки ростуть у парі. Сосна росте на будь-якому ґрунті. У сосновому лісі цілюще повітря. Деревина є хорошим будівельним матеріалом. 
Є у родички ялинки 
Неколючі голочки. 
Але, на відміну від ялинки, 
Обпадають ті голки. (Модрина) 
— Восени золоті хвоїнки модрини, як листя, падають на землю. Звідси і виникла російська назва дерева «лиственница». Хвоїнки зібрані в пучки по 20-60 штук. Світлолюбна. Деревина не гниє. Ялиця (пихта) і кедр — теж хвойні дерева. 
• • Фізкультхвилинка 
Травичка низенько-низенько, 
Дерева високо-високо. 
Вітер дерева колише, гойдає, 
То праворуч, то ліворуч нахиляє, 
То вперед, то назад. 
Пташки летять, відлітають. 
А діти тихенько за парти сідають. 
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1 Робота за малюнками 
— Розгляньте малюнки. Спробуйте визначити пору року за різ-
ними деревами. 
— Як називають дерева, у яких є листя? Оберіть правильну від-
повідь: хвойні, листяні. 
— Що таке листопад? (Листопад — засіб пристосування рослин 
до суворих умов зими.) 
— Навіщо деревам потрібний листопад? 
• Захист дерева від зимової посухи, адже листя випаровує багато 
вологи. 
• Позбавлення дерева від отруйних речовин із землі та повітря. 
• Захист тонких і крихких гілок від важкості снігу. 
2 Гра «Учимося розрізняти хвойні та листяні дерева» 
Учитель повідомляє учням назви дерев. Діти розглядають ілюстрацію дерева, визначають його вид, аргументуючи свою думку. 
Назви дерев: кипарис, дуб, верба, береза, тополя, сосна, калина, 
каштан, смерека. 
3 Гра «Знайди плід і листочок від дерева» 
Учні розглядають малюнок, знаходять листя і плоди від дерев (дуб, береза, ялина, каштан, сосна, горобина, клен), сполучають їх стрілками, класифікують дерева на листяні та хвойні. Наприкінці роботи учні з'ясовують значення дерев у житті людини, тварин, роблять висновок про необхідність дбайливого ставлення людини до дерев та інших рослин, саджання нових дерев. 
4 Кросворд «З якого дерева листочок»? 
Відповіді: 1. Дуб. 2. Береза. 3. Клен. 4. Ялина. 
5 Гра «Що зайве?» 
6 Бліцопитування 
1) Як правильно назвати лист хвойного дерева? 
а) Колючка; 
б) голка; 
в) хвоїнка. 
2) Яке з хвойних дерев скидає хвою на зиму? 
а) Сосна; 
б) модрина; 
в) ялина. 
7 Повідомлення про деякі дерева 
Виходять діти у відповідних костюмах і презентують підготовлені за-
здалегідь повідомлення. 
Береза. Білосніжна береза. Скільки пісень, віршів складено про неї! Часто про неї згадують у казках, загадках, приказках. З берези виробляють фанеру, лижі, меблі, багато сувенірів. А береста? Це ж готовий природний папір! У берези є корисний сік. 
Дуб. Потужність і велична краса дуба приваблює всіх. Корені його глибоко йдуть у землю, і тому йому не страшні жодні бурі. За старих часів із дуба виробляли кораблі, а зараз — меблі, паркет, вантажні вагони. Кору застосовують у шкіряній справі, а якщо покласти декілька листків у банку з солоними огірками — вони стануть хрусткими, міцними, смачними. 
Клен. Клен — бажаний гість усіх парків і вулиць міст. його різьблене листя таке гарне під час осіннього листопаду! У клена міцна деревина, її широко застосовують у токарній і столярній справі, в машинобудуванні, а також виготовляють музичні інструменти. У містах клен енергійно засвоює з повітря різні шкідливі речовини. Листя у клена восени червоніє. 
Ялина. Це дерево знайоме всім із дитинства. Разом із ним напередодні нового року до наших будинків приходить казка. У ялиновому лісі можна сховатися спекотного дня, тому що в ньому завжди похмуро і прохолодно. Живуть ялини дуже довго — до 200 років. З еластичної деревини виготовляють скрипки, меблі, папір. Можливо, книга, що лежить у вас на столі, зроблена з ялини. 
— Усі дерева — і хвойні, і листяні — потрібно берегти. Без них наша планета була б мертвою. не затишно б стало нам усім, не було б такої краси і, звісно, чистого повітря. 
V. Підсумок уроку 
— З якими двома групами рослин ми ознайомилися на уроці? 
— Які головні ознаки листяних і хвойних дерев ви запам'ятали? 
— Яке дерево застосовують для виготовлення лиж? 
— У якого дерева восени листя червоніє? 
— З якого дерева виробляють музичні інструменти? 
— У якого дерева є солодкий сік? 
СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Дидактична гра, як засіб розвитку логічної пам'яті молодшого школяра на уроках природознавства
Охорона рослин
Охорона тварин